הדרך הטובה ביותר ללמד אילתור, משחק בסדנאות תאטרון היא בעזרת שאלות ה – w
מודל שאלות ה – w דבליו המוכרות משיעורי אנגלית הופך
בדרך זו השחקן הלומד
א. מתאמן על כל היבט תיאטרוני ומפתח בו ביטוי יצירתי בצורה נינוחה
ב. מתרגל להתיחס לכל היבט כחלק מיצירת קטע שלם יותר
ג. תשומת הלב עוברת מההיבטים המילוליים שהם לא פעם אוטומטייים אל הויזואליים:
שפת הגוף, הפעולה, השימוש המקום או באביזר ומשמעותם בשפה התיאטרלית
ד. חלק מין השאלות מובילות לאותו עומק המניע את הדמות, מאפשר הבעה רגשית אמינה ולא משוחקת.
אלה הן השאלות המרכיבות מן הסתם את שפת התיאטרון :
ההכנה הטבעית להצגת קטע היא החלטה על נתונים בסיסיים על מה הקטע, מה הקונפליקט ומי הדמויות .
זו יכולה להיות החלטה מראש -אימפרווזציה מתוככנת או מודעות שצומת דרך ניהול אימפרו ספונטאנית לגמרי- לפי חוקייה כל שחקן מקדם ומוסיף מידע וגירוי
וכך תוך כמה משפטים מתבהר גם לשחקנים על מה הקונפליקט ומי הדמויות.
מהו הקונפליקט ומה קרה ומי הדמויות יהיו השאלות האחרונות שאציג ברשימה זו, ולמה ?
מתוך רצון לתת ביטוי לקונפליקט דרך אמצעים נוספים ולאו דוקא המילוליים.
שאלה ראשונה –
Wher איפה
איפה מתרחש האירוע הדרמטי / הקטע
למשל – גבר ואשה רבים בנוגע לעזרה עם הילדים. האם האירוע מתרחש: בחדר המיטות, במיטבח תוך כדי בישול?, בבית קפה עמוס?
היבט זה ישפיע על הפעולה, מידת החופש והמגבלות, על העוצמה החיצונית או הפנימית. בבית הקפה השתיקות רבות יותר,
הגבר משחק עם הכפית בעצבנות.. אפשר להזמין לתרגיל – שכל ההתפתחות באה לידי ביטוי בעיקר דרך הפעולות, השימוש באביזרים ומעט מאוד מילים
שאלה שנייה –
When מתי
מתי מתרחש הקטע
אותו זוג שנמצא עכשיו בקונפליקט שוב בגלל הילדים..האם הוא מתרחש בבמיטה בשעת לילה מאוחרת כשהילד הקטן ישן לידם ? כשהשכנים שומעים בגלל השקט השורר בשכונה?.
בחדר המיטות בדיוק כשהגבר מוזג יין ומדליק נר ובונה על קצת רומנטיקה?
או למשל בחורף כשגשום ושניהם תחת מטרייה אחת?
שאלה שלישית- Hho -מי הדמויות?
מה אופייה ונטיותייה של כל דמות? איך אני מאפיין את הדמויות פיזית, רגשית ועוד?
מה ת. הזהות התיאטרונית שלה- שם, גיל, מיקצוע וכו.. איך כל היבט משפיעה עלייה?
למשל, אותו זוג שמלווה אותנו, האם מדובר בזוג נשוי? באשה עצבנית ומרוטה אחרי יום עבודה וטיפול בילדים ובבעל אדיש?
האם מדובר באשה גרושה צעירה מאוד עם ילדייה לתוכם נכנס גבר חדש מבוגר ?
שאלה רביעית -what -מה קרה?
לשאלה הזו נתייחס בכמה היבטים:
1. מה קרה רגע (זמן קצר) לפני הקטע שהשפיע על ההתרחשות ועורר את האירוע / הקונפליקט כאן ועכשיו
2. מה הרקע, העבר של כל אחת מהדמויות שמשפיע על תפקודה ברגע זה או מה הרקע במערכת היחסים שלהם
3. מה קורה בזה הרגע – בתוך הקטע/ האירוע שמזין את הדרמה
דוג – בזה הרגע הילד שוב בוכה והקיא פעם שלישית,
זמן קצר לפני – הבעל כבר שטף, ניקא, הרגיע . נוטה לעזור לפרקי זמן קצרים. ( למען הדוג נשמוא אותו סטריאוטיפי, שובינסט שחש נאור, עובד משעה מוקדמת..
האמא כבר סחוטה בעצמה, ומתמודדת כאילו קודם כל זו בעייה שלה..
הבעל חסר הסבלנות פונה אלייה בלשון נוקבת – ילד במצב כזה צרך את אמא שלו!
היא נפגעת ובום דרמה שיכולה להיות מדממת ומציפה את הקושי בינהם.
שאלה חמישית- Whay למה
למה כל העיניין משמעותי עבור כל אחת מהדמויות –
מה הרצון של כל אחת מהדמויות ,למה העינין חשוב לה, משמעותי, ישפיע על חייה, על מהותה.
אם נבין את גורמי הרקע בשאלה 4 – מה קרה בעברה של הדמות , או בעבר במערכת היחסים נוכל להבין לעומק
את ה "הכפתור" שנלחץ אצל כל דמות, את הסיבה שהיא מרגישה, פגועה, מאוימת, דחויה, מושפלת וכו..ומה הצורך שלה.
תקשורת עם הקהל דרך מערכות סימנים:
כל מענה לשאלה מהרשימות לעיל מקבל את בטויו הבימתי והקהל בעצם מפענח את מערכות הסימנים.
התפאורה, הביגוד, התאורה, החפצים, ההאפקטים המוזיקה – כל אלה הן מערכות סימנים – ויזואליות ושאינן ויזואליות (אלא שמיעתיות) אותן מפענח הקהל
אל שאלת המקום תתלווה תפאורה ואביזרים אופיים ילמד רבות על הדמויות, גם לפי הלבוש נוכל להבין אם מדובר במלך או הומלס
שאלת הזמן תקבל גם היא ביטוי בתפאורה, רהיטים ישנים ייצגו את התקופה לעומת מודרנים, הביגוד, התאורה צאשר להבין אם מדובר ביום או לילה, אפטים יוסיפו קולות של גשם, יריות וכו
לשאלה מה קרה לעיתים הבמה תין מענה מהתחלה – חדר מבולגן מלא טינופת או במהלך … חיילים נכנסים לחדר, מעירים את בני הבית והופכים את המקום, אפקטים ברקע יוצרים את אוירת המלחמה
אבל גם בזמן לימודי המשחק מבלי שנשתמש בתפאורה חפצים וביגוד מאופינים בצורה מדויקת – השחקן בוחר ומכוון את מערכות הסימנים אשר משודרת ממנו. שוב חלקן ויזואליות וחלקן שמיעתיות
שמיעתיים – גובה הקול, אופי הדיבור, חיתוך, טונציות קצב, דגשים – כל פרט הוא סימן
מערכות סימנים ויזואליות – שפת הגוף, מערכת הג'סטות, מימיקה, תנועות ספציפיות אופייניות לל דמות, קצב ואופי תנועה בחלל.
כל אלה יקבלו ביטוי תוך כדי מענה על אותן שאלות w שמוצגות לעיל.
הנחיה בסדנאות תיאטרון שיוצרת סדר ומבנה
בעזרת מודל שאלות הדבליו אני מצליחה שנה אחר שנה ליצור בסדנאות שלי – של חיבור נכון לתאטרון, התקדמות מהירה אל עבר קטעים איכותיים יותר.
אפשר להתעכב כל כל היבט אם רוצים להרחיב את המבע תיאטרוני החשוב בעיינו יותר. בסדנאות של תאטרון והתפתחות אישית אני משלבת בתוך לימודי המשחק ומיומנות האלתור גם מודולים של התפתחות אישית, התבוננות פסיכולוגית , ועדין שומרת כל הזמן חיבור לתהליך מקדם של לימודי משחק.