fbpx

חיבור נכון לתאטרון – בקצב הסביבון

משחקים לחנוכה, תאטרון, צבעוניות וסביבונים

התפתחות אישית וקבוצתית -חלק ממהות כל סדנה,קבוצה, כתה, קשור בקרוב לבבות, בשמחה, ביכולת שיתוף פעולה וביכולת שיתוף רגשי.

חג החנוכה על כל סממניו מאפשר לנו לעשות זאת בגדול… פשוט לשחק ולתת לסביבון להוביל אותנו

 מצרפת מערכים לחנוכה לכל הגילאים :

למבוגרים ונוער:

אחד הדברים האהובים עלי בחנוכה הוא ליצור עיניין גדול סביב הסביבונים.

1.איך נוצר המינהג בגרמניה במאה ה 16 –

מקור המנהג לשחק בסביבון בחנוכה הוא במאה ה-16 בגרמניה. ילדים נוצרים ויהודים השתמשו בסביבון כקוביית משחק. האותיות בצדי הסביבון סימנו בראשי תיבות לטיניות את מצב הזכייה של סכום ההימור. האותיות הן:

  • נ = נִישט = לא (לא זכייה ולא הפסד, דילוג על התור)
  • ג = גאנץ = מלא (זכייה)
  • ה = האלבּ = חצי (חצי זכייה)
  • ש = שטעל = להעמיד (הפסד)

המשחק בסביבון, שנפוץ גם באירופה, אומץ שם על ידי היהודים שכרכו אותו עם מסורת חג החנוכה ונסיו. הם נתנו לאותיות את ראשי התיבות העבריות המוכרים: נס גדול היה שם. בארץ החליפו את ה-ש' באות פ', המייצגת את המילה" פה", כדי להתאים את המסורת לשינוי הגאוגרפי.

במשך הזמן התפתח המנהג של מתן דמי חנוכה לילדים. מעות אלו שימשו להימורים במשחק הסביבון, בדומה למשחקי הימורים באגוזים של פסח. ההתרחקות ממקור המשחק (ההימור) מתבטאת בין היתר בכך שבסביבונים מודרניים אין פאות ואותיות כלל, והם אינם מתאימים להימורים. הסביבון הפך לסמל, ובמקומות מסוימים נהוג למלא סביבונים חלולים בממתקים בתור "דמי חנוכה".

  1. מצגת על סביבונים – חפשו בגוגל -עולם הסביבונים – מצגת עם תמונות סביבונים מכל העולם
  2. מצגת על בורג ואוסף הסביבונים שלו. -https://www.youtube.com/watch?v=Hq5aT4J4rBY
  3. משחקי סביבונים. – לבחור 2 -3 בהתאם לגיל
 
 

להלן רשימה אפשרית לבית ספר יסודי , בני נוער וגם למבוגרים

משחקים –

1.תחרות עליזה -מחלקים את כל המשתתפים לצוותים שווים בגודלם

לכל צוות שמש עם כתר +נר  שהוא ראש צוות

בהנתן האות לכל הקבוצות  הראשון מסובב – לפי האות עליו נפל האסימון יש לרוץ ולהביא חפץ  המתחיל באות , נעל, גרב, ה…( מתחילים שיר כי קשה למצוא חפצים באות ה׳) פ- פרח,פתק וכו..

בסיום כל סיבוב מכריזים על הקבוצה המנצחת שזוכה ב100 נקודות

2. שירים – מנהל המשחק – המנחה, מסובב את הסביבון- צריך להתחיל שיר המתחיל באות שנפלה ,אפשר פזמון או התחלת בית

3. משחק מפגש הלב – (לא תחרות) – כל משתתף צריך לספר משהו על עצמו לפי האות שנפלה:

נס- נס שקרה לי /משהו חיובי שהפתיע אותי ג- גבורה – משהו שהיה לי קשה והתגברתי עליו או משהו שאני שואף להתגבר

ה- הרגל מצחיק או משונה שיש לי. פ- פרפורי לב- משהו שמפחיד אותי (אפשר גם פגישה – מישהו שהייתי רוצה לפגוש)

4. יוצרים סיפור – (החל מכתה ג) לחלק לכל קבוצה דף וכלי כתיבה

אחד  מחברי הקבוצה רושם ומסובב אחרון. הראשון מסובב וממציא מישפט ראשון על פי האות שנפל הסביבון . למשל – ג- גדי יצא מהבית ופתטם החל לרדת גשם. השני מסובב ולמשל יצא פ- פתאם נפל עליו שק של ממתקים ובכל זאת פצע לו את הראש , השלישי מסובב- למשל ה- השכן מלמעלה צעק עליו , הי תחזיר את השק… האחרון סוגר את הסיפור..

– אח״כ כל קבוצה מקריאה את הסיפור שאורכו 4 או 5 משפטים.(ניקוד: על ביצוע המשימה ואולי גם לסיפור הכי מצחיק או שבנוי עם התחלה אמצע וסוף)

5. משחק שירי חנוכה – כיתות ג-ו ועובד נפלא גם לבני נוער

א.כל קבוצה מקבלת מקבץ אותיות ומחפשת ליצור את הסדר הנכון כדי להבין מהו השיר. למשל קבוצה  מס 1 תקבל שקית למשל עם האותיות של:

נ ר ל י ד ק י ק,

שירים אפשריים: נר לי דקיק, סביבון סוב סוב, חנוכיה לי יש, הנרות הללו, כד קטן, ימי החנוכה, באנו חושך לגרש, מי ימלל, נרותי הזעירים

ב. כשהרכיבו את הסדר הנכון , והם מחזיקים את שם השיר, השמש רץ למנחה ומקבל דף עם כל מילות השיר ואז

על כל קבוצה להכין מקהלה או העמדה לשיר  בקצב או סיגנון שתבחר –

אופרה, ראפ, ילדים קטנים,  זקנים בבית אבות, גיבורי על וכו…

( אפשר לתת להם לבחור או  לרשום את ההנחיה באיזה סגנון על הדף עם מילות השיר)

6. משחקי אילתור ודמויות : (כיתות ו עם דימיון )

מה אמרה הסופגניה לשמן ? האחת פחדנת, השניה ממש נלהבת, לשלישית יש דרישות

דברי פרדה של כל נר לפני שנכבה,

תחרות בין לביבה וסופגנייה מי יותר שווה,

ראיון קבלה לנרות- מי יהיה נר יומולדת, מי נר שבת ומי לחנוכה . אחד שמח אחד רוצה דוקא לחנוכה כי נמאס לו משבת וכו..

ויכוח בין מתיוון ליהודי למה כדאי להתיוון,

עוד לילדים :

אלתרמן- ״זה היה בחנוכה״ – (גגלו ומיצאו.. )שווה להקריא לאט, להסביר ולנסות לשחק…יש גם מצגת מונפשת ביוטיוב.

סיפור חנוכה –

כרגע הסיפור מיועד בחלוקה המרכזית לזוגות ולכן חלוקת התפקידים מסומנת באדום ושחור.

קו מתחת למילים מראה על אפשרות לחלוקה נוספת

בכיתות ה, ו  אפשר לחלק לשלשות או רבעיות ובעזרת מרקרים הם מחלקים בינהם את המישפטים (כמו עבודה על טקסט לבן- מחליטים מי המספרים ומה היחס שלהם לסיפור) ואחכ מקריאים/משחקים.

אפשרות נוספת – כל זוג מקבל חלק מהסיפור ואז יחד  מתקבל הסיפור המלא תלוי בגודל הקבוצה.

סיפור חנוכה:  (שני מספרים שאין בינהם הסכמה איך לספר, האחד נלהב השני בעיקר נדחף)

לפני הרבה שנים , כל כך הרבה שנים

יותר מ1000 יותר מ2000

כבר אף אחד לא זוכר בינתיים.

175 עוד לפני הספירה , מזמן כלכך..

שמדהים איך סיפור כזה עתיק לא נשכח..

-זה לא כל כך חשוב

-זה לא כל כך חשוב? (תימהון)

בארץ קטנה קטנה , אבל ממש קטנטנה

חי  העם היהודי בארץ ישראל

זו הארץ הקטנה שבה אבא או אמא או הסבתא של הסבתא של הסבתא  שלכם נולדו..

-זה לא כל כך חשוב

-איך זה לא כל כך חשוב? נו.. בגלל זה אנחנו כאן…

-טוב חשוב חשוב ..

העם הזה היה מיוחד, חזק באמונתו , ועקשן  מאוד עקשן..

מאוד מאוד עקשן ובגלל זה אנחנו עד היום..

-זה לא כל כך חשוב ..

-טוב ,זה באמת לא חשוב עכשיו.

(בקצב כל אח/דת שורה) :

-יום אחד הגיעו  היוונים וכבשו את הארץ .

-הם הגיעו עם פילים גדולים ועם לוחמים עם קסדות ברזל וחרבות...

-היונים היו מאוד מוזרים והתפללו לכל מיני אלילים והשטחוו לפסלים.

ואילו היהודים התפללו רק לאלוהים.

-בראש היוונים עמד אנטיוכוס הרשע..הוא היה כל כך רשע ומרושע

-הוא דרש מהיהודים להשתחוות לפסלים ומי שסרב הרג אותו..

-ככה עשה ליהודית ולחנה ושבעת בנייה .. אחד אחד הוא

– זה לא חשוב ..לא עכשיו!

-נכון.. זה כל כך נורא אז באמת לא עכשיו..

-ואז החליט אנטיוכוס הרשע ..המרושע לעלות עם עוד פילים ולוחמים ולהכנס לבית המקדש של היהודים,

-שם ניתץ את ארון הקודש, הוציא משם את מנורת הזהב הקדושה

-וגם ניפץ את כל כדי השמן שבעזרתם הכוהנים היו מדליקים את המנורה.

-היהודים סבלו מאוד .הם היו מעטים מול רבים וחזקים ועד היום…

היום זה לא נחשב ולא ממש חשוב!

לא חשוב?

-אבל אז עמד בראשם מתיתיהו הזקן.. שהיה גם כהן

הוא קרא לכולם ללמוד להלחם וגם להמשיך ללמוד תורה .. בסתר ..במערות.

-אחר כך הוא ביקש מבנו – יהודה המכבי להמשיך את דרכו ולהציל את בית המקדש.

יהודה המכבי אסף את לוחמיו שנקראו המכבים ואימן אותם להלחם בחרב…

-אבל הם היו מעטים ,והחרבות שלהם היו  מגולפות מעץ ורק אומץ גדול היה להם , ושכל ומוח..

וככה עד היום..

-וככה עד היום?… מה עד היום?

-יש לנו שכל ומוח ..

-ולא חסר להם כוח.

-אבל מה שחשוב שאז ..לפני שנים, היהודים היסתתרו במערות ,ומאחורי סלעים ובין העצים

 וחיכו שהיוונים יעברו עם הפילים שלהם ,והקסדות שלהם והחרבות שלהם

ואז ואז.. הו אז ,המכבים התנפלו עליהם ונלחמו.. כמו אריות , כמו נמרים, כמו צי'טות , כמו חיות ..

כן, הם ניצחו את היוונים.. ושברו את הפסלים שלהם.

-אחר כך המכבים מיהרו לבית המיקדש וניקו אותו אותו טוב טוב

והכניסו את המנורה מזהב – זו שיש לה שבעה קנים

-זו שרק לכהן מותר להדליק אותה אבל –

-(יחד או לחזור כמה פעמים )לא היה אף פח שמן שמתאים למנורה.

היהודים כל כך רצו לחנוך את בית המיקדש ,לעשות חנוכת בית אבל לא היה איך להדליק את האור..

הם חיפשו בחדרים, במרתפים,  בארונות ובסוף מצאו רק פך שמן זך אחד קטן קטן

 היה בו שמן רק ליום אחד , ממש מעט מעט, מעט

כולם בכל זאת שמחו מאוד והוסיפו והדליקו נרות כדי להאיר את בית המקדש.

ואז התרחש הנס, נס פך השמן

השמן הספיק ליום נוסף ולעוד יום ועוד יום ועוד יום..

וכך המנורה בבית המקדש דלקה במשך שמונה ימים ושמונה לילות

נו…ס גדול היה שם.